Stanoviska Komise pro etiku z 21. 2. 2007

Přítomní: Jandourek, Jůn, Černý, Bystrovová, Osvaldová, Lipold, Bílek,
Omluveni: Kruml, Velíšek,
Žádosti Komise pro etiku:

1) Komise pro etiku žádá SNČR, aby dovolil do jejích stanov doplnit klauzuli, že pokud se redakce nevyjádří do 30 dnů ke stížnosti, kterou jí komise zašle (podle stanov je vždy před rozhodnutím třeba znát názor obou stran sporu), bude moci komise rozhodnout sama, aniž by čekala na toto stanovisko druhé strany.

2) Komise žádá všechny stěžovatele, aby při svých podáních přiložili přímo kopii materiálu a uváděli konkrétní údaje – kdy byl článek nebo pořad, na který si stěžují, publikován/vysílán, kdo byl autorem, název příspěvku, nebo alespoň uvedli přesný odkaz na periodikum, nebo uvedli odkaz na internet, kde je možné materiál najít. Komise na své stránky umístí dotazník, který bude pro lepší komunikaci možno stáhnout, vyplnit a poslat buď poštou, nebo mailem. 

Nová podání:

· Komise obdržela řadu stížností proti mediálnímu zpracování úmrtí skladatele Karla Svobody. Vzhledem k množství stížností a jejich různosti komise přijala obecnější stanovisko. Konstatuje, že většina médií při referování o této události selhala a porušila několik paragrafů etického kodexu a to především:
3/d) respektovat soukromí osob, zejména obětí trestných činů, dále dětí a osob, které nejsou schopny pochopit následky svých výpovědí; dodržovat přísně zásadu presumpce neviny a  neidentifikovat příbuzné obětí nebo delikventů bez jejich jasného svolení;

3/e) považovat pomluvu, neprokázané obvinění, překroucení dokumentů, faktů a lži za nejzávažnější profesionální chyby;

3/ f) kromě nesporných důvodů veřejného zájmu nesmí novinář 

svou činností dostat dotčené osoby do nesnází nebo osobní tísně.

* Stížnost Rady velvyslanectví Španělského království na Českou televizi – reportáž pořadu Reportéři ČT (svěření do péče nezletilé) – ČT bude požádána o vyjádření.

* Stížnost Břetislava Horáčka, který vyslovil nespokojenost s prací některých novinářů Respektu a Lidových novin. Jde o případ p. Zdenky Blažkové z Lysolaj. Např. článek Zdenka Blažková půdu neprodává. Komise se s články seznámila. Chápe, že jde o citlivé místní téma, které se dotýká konkrétních osob a může mezi ně vnést nesvár. Jde o vylíčení situace v Lysolajích, na kterou mohou být různé názory. Nicméně v předložených článcích komise porušení kodexu neshledala.

* Stížnost Jana Zajíce a Petra Novotného  na Plzeňský deník – článek Politik: Kolik beru, nevím. Podle stěžovatelů nebyly uvedeny důležité informace. Redakce bude požádána o vyjádření.

* Stížnost na reportáž Terezy Anteneové z TV Prima  ze dne 20.2.2007 o situaci skupiny America Tours, která  v důsledku sněhové bouře nestihla spoj v New Yorku do Panamy a byla nucena zůstat několik nocí v New Yorku.  Údajně v této reportáži hrubým způsobem redaktorka poškodila CK America Tours. Bude vyžádáno stanovisko redakce.

Dořešená a řešená podání

* Stížnost Jiřího Svobody na články v MFD, kterým měl být na základě nepodložených faktů poškozen ředitel ZŠ v Táborské ulici Vít Beran. Bohužel žádné články, včetně titulků, podle kterých by se daly najít, ani konkrétní údaje a data, jména redaktorů, kdy články měly vyjít a pod., nebyly přiloženy. Stěžovatel byl požádán mailem o upřesnění. Zatím nepřišlo.

* Stížnost (mailem) Václava Kabáta  (viz minulý zápis z komise). Stanovisko ČTK zatím nepřišlo.

*Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Úkol stále trvá – je třeba si promítnout příslušný pořad (kolega Kruml), a po diskusi komise rozhodne.

*Stížnost výkonné ředitelky APRA Luďky Raimondové na magazín Industry Europe, který si údajně vynucoval inzerci prostřednictvím redakčních materiálů. Redakce byla požádána o stanovisko. Mail se vrátil.  Materiály převzal kolega Jůn.

*JUDr. Hrabák – stížnost na Novu, že vysílala v pořadu Občanské judo nepravdivé informace. Komise si promítla příspěvek, je třeba ještě zjistit, jaké byly k obrazu podtitulky. Materiál je neobsahoval, tak že není možné ověřit, zda bylo uvedeno, že jde v případě JUDr. Hrabáka o archivní záběry a koho. K věci se vyjádřila redakce Občanského juda, v dopise se mimo jiné říká: „v reportáži nebylo uvedeno jméno, příjmení, bydliště ani místo působení JUDr. Hrabáka. Byly tam jen archivní záběry z archivu TV Nova.“ Pokud reportáž neměla podtitulky, může jít o porušení etického kodexu. Případ nebyl uzavřen - kolega Kruml byl požádán o doplňující informace. Případ zatím nebyl dořešen.
*M. Hoření – tisková mluvčí KSČM, si stěžuje na Hospodářské noviny, že v článku o kandidátce KSČM Martě Semelové uveřejnily větu Dějiny se falšují, souzeni (v 50 letech) byli jen ti, co se opravdu provinili, kterou Mgr. Semelová neřekla. Na základě této věty pak vyšel další materiál v Respektu. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen.

*Stížnost J.Grzeszczykové na několik redakcí – Nova, Karvinský deník, AHA aj. že přes nesouhlas maminky byly otištěny její fotografie a také některá její vyjádření, která jsou zkreslená a média „házejí dále špínu a lži“ na adresu jejich rodiny. Bylo vyžádáno stanovisko redakce. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen.
*Firma ZEKIWA si stěžuje na pořad české televize Černé ovce (redaktorka Mária Křepelková), domnívají se, že příspěvek byl účelově sestříhán a firma byla poškozena prací novinářky.  Redakci ČT byl zaslán dopis se žádostí, aby M. Křepelková odpověděla na několik dotazů. Zatím bez odezvy. Bylo urgováno.
*Stížnost na Přerovské noviny, které uveřejnily 14. 9. 2006 článek paní Jánské, původně uveřejněný téhož dne v iDNES, ale s pozměněným titulkem a bez uvedení jejího jména, přičemž jako autoři byli uvedeni "redakce a MF Dnes". Redakci Přerovských novin byl odeslán dopis s prosbou o vyjádření. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Bylo odloženo.

*Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06 a bude znovu. 

Další schůze komise se bude konat ve středu 14. března  2007 v 18 hodin na obvyklém místě.

Příloha:

Podání ke Komisi pro etiku při SNČR
Stěžuji si na materiál s názvem / titulkem:

Název média (novin, časopisu, televize, rozhlasu, internetu):

Materiál otištěn/ vysílán  dne:

Autor materiálu:

Konkrétnější údaje – strana, pořad:

Adresa redakce (média), kde byl text publikován/ vysílán, možno též uvést mailovou adresu:

Jméno a adresa stěžovatele (domů nebo mailová):

Další poznámky nutné pro rozhodování komise:

